Liečba psoriázy

Čo je psoriáza?

Vplyvom životného prostredia, pracovného zaťaženia a nezdravého životného štýlu čoraz viac ľudí trpí kožnými ochoreniami a jedným z veľmi častých a závažných je i psoriáza.

Výskyt psoriázy je celosvetovo odhadovaný na 0.1 – 2.8 % populácie. Ochorenie sa môže vyskytnúť počas celého života od narodenia až po starobu, ale často sa prvýkrát objaví okolo puberty. Môže pretrvávať dlhodobo, nezávisle od toho, v akom veku vzniklo. Okrem genetických faktorov a vplyvov vonkajšieho prostredia ako spúšťacích faktorov ako sú infekcie, stres, úrazy nie je známa evidentná príčina tohto ochorenia.

Psoriáza je chronické ochorenie kože prebiehajúce v atakoch, ktoré sa striedajú s rôzne dlho trvajúcimi obdobiami zlepšenia. Ochorenie je spojené s tvorbou zapálených ložísk so začervenaním a tvorbou šupín. V typickom prípade majú psoriatické ložiská podobu vyvýšených, drsných a začervenalých plôch pokrytých jemnými striebornými šupinami. Ložiská sa často vyskytujú najprv v oblasti lakťov, kolien, vlasov , ale postupne môžu byť rozšírené prakticky na celom tele. Existujú rôzne formy psoriázy od typického rozloženia ložísk, po generalizované formy s tvorbou pustul na chodidlách i dlaniach a taktiež psoriatická artritída s postihnutím a zápalom kĺbov.

V súčasnosti neexistuje možnosť vyliečenia tohto ochorenia, avšak máme k dispozícií mnohé terapeutické postupy na zmierenie ťažkostí a predlženie pokojného obdobia bez lézií. Súčasná liečba poskytuje pacientovi možnosť viesť prakticky normálny život a redukovať veľkú psychickú záťaž pre pacienta i jeho najbližšie okolie. Ochorenie sa dá vhodnou liečbou udržiavať v spoločensky aj subjektívne uspokojivom stave.

Liečba psoriázy fotobalneoterapiou prístrojom DAAVLIN

K dispozícií je široká paleta liečebných možností a spomedzi klasických metód využívajúcich liečebný účinok UV žiarenia na kožu zaberá významné miesto fototerapia a fotochemoterapia. Moderným trendom je úzkopásmová monochromatická UVB fototerapia (311 nm) a jej modifikáciou je balneofototerapia, ktorá predstavuje v súčasnej dobe špičku v dermatologickej fototerapii. Ide o kombináciu súčasného pôsobenia UVB žiarenia a balneoterapie s použitím špeciálneho roztoku, ktorý imituje zloženie soli z Mŕtveho mora.

UVB fototerapia je úzkopásmová, monochromatická o vlnovej dĺžke 311-313 nm, pri ktorej sú redukované nežiadúce účinky klasického UVB spektra, je minimalizovaná erytemogénnosť /vyvolanie zápalu/, čo umožňuje aplikovať až 10krát vyššie dávky UVB žiarenia.

Balneoterapia /kúpeľná liečba/ využíva prírodné zdroje, ktoré nemajú vedľajšie účinky v porovnaní s inými druhmi liečenia. Táto kombinácia slaného kúpeľa a UVB žiarenia je účinnejšia ako samotné UV žiarenie.

Priebeh ošetrenia

Procedúra pozostáva so soľného kúpeľa s následným celotelovým ožiarením vo vysoko účinnej fototerapeutickej kabíne DAAVLIN imitujúcej žiarenie v pásme UVA, UVB úzkopásmové ako aj kombináciou UVA, UVB.

Pred zahájením fototerapie určíme fototyp kože a minimálnu erytémovú dávku. Koža je pred samotným ožiarením pripravená, odšupená pomocou kúpeľa, ktorý hydratuje rohovú vrstvu a tým zlepšuje prienik žiarenia do kože. Počas každej fototerapie sa pacient musí chrániť okuliarmi a krytím mužských genitálií. Taktiež by sa počas liečby nemali pacienti vystavovať nadbytočnému UV žiareniu na slnku alebo v soláriách, pretože tým sa zvyšuje celková dávka UV žiarenia. Personál obsluhujúci prístroj sa chráni taktiež okuliarmi a dostatočnou vzdialenosťou. Po každom ožiarení je nutné indiferentné premastenie kože proti vysušeniu a podráždeniu emolienciami.

Frekvencia počtu ožiarov v základnej kúre je 2-4x týždenne

Základná kúra predstavuje 25 ožiarov , na ktoré podľa potreby nadväzuje udržiavacia liečba v menej častej frekvencii.

Počiatočné dávky žiarenia sa pohybujú od 1-3 minút, postupne sa čas žiarenia predlžuje. Táto terapeutická metóda na liečbu psoriázy je vysoko účinná, s 70-80% efektom liečby, recidívy sú v menšom rozsahu, predlžuje sa obdobie bez psoriatických ložísk.

DAAVLIN vysoko účinná celotelová fototerapeutická kabína na liečbu psoriázy a iných kožných ochorení

Kabína má integrovaný počítačový systém riadenia a uchovávania dát, priestorný interiér s odvetrávaním a otvoreným stropom, zabudované reproduktory informujúce pacienta o priebehu liečby, možnosť nadstavenia liečebných protokolov pre jednotlivého pacienta podľa závažnosti ochorenia a typu pokožky.

Indikácie na fototerapiu – iné kožné ochorenia liečené prístrojom DAAVLIN

• SUP, UVB
    • Acne vulgaris
    • Atopický ekzém
    • Mycosis fungoides
    • Parapsoriasis
    • Pruritus
    • Psoraisis vulgaris
    • Urticaria chronica
    • Vitiligo
  • PUVA
    • Psoriasis vulgaris
    • Vitiligo
    • Morbus Duhring
    • Lichen ruber planus
    • Morbus Darier
    • Granuloma anulare
    • Atopický ekzém

Výhodou je ambulantná forma liečby formou denného kožného stacionára, takže liečebné procedúry sú hradené VZP, Dôvera, Union formou lôžkodňa.

Liečba psoriázy

Fotobalneoterapia